Přírodovědný klokan 2022

Soutěž Přírodovědný klokan vznikla v roce 2006. Pořadatelem soutěže je Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UP v Olomouci.
Průběh soutěže je obdobný jako u v ČR dobře známého a zavedeného Matematického klokana. Soutěžní kategorie jsou dvě, a sice Kadet (8. - 9. třída ZŠ) a Junior (I. - II. ročník SŠ). V každé kategorii je zadán soutěžícím jednorázový test, který obsahuje 24 úloh, přičemž účastníci pak vybírají jednu správnou odpověď z pěti nabízených možností. Na řešení mají 40 minut čistého času.
V letošním roce se z naší školy účastnili žáci 9. ročníku, celkem 37 žáků.
Statistika soutěže:
Celkový počet řešitelů: 37
Pořadí v rámci školy:
1. Cinková Anna 9. B
2. Brůna Michal 9. A
3. Haislarová Bára 9. B

Mgr. Pavel Resler

 

Logická olympiáda 2022

V průběhu října 2022 proběhlo základní kolo Logické olympiády, což je soutěž pořádaná Mensou České republiky. Logická olympiáda je svým pojetím unikátní soutěží, protože v ní o úspěchu rozhoduje logické uvažování, pohotovost, představivost a rychlost úsudku; namísto získaných znalostí a vědomostí. Základní kolo probíhá vždy online.

Do soutěže se letos zaregistrovalo rekordních 94 657 soutěžících z 3 751 škol, na naší škole počet zúčastněných mírně stoupl z loňských 38 na 42 žáků.

V kategorii A (3.-5. ročník ZŠ) se do soutěže zapojilo 17701 řešitelů, z toho v Pardubickém kraji 1073. Z 8 účastníků na naší škole se nejlépe dařilo Vojtěchu Krátkému z 5.B, který také postoupil do krajského kola. Druhé a třetí místo obsadili Kryštof Kolomý (5.B) a Jakub Cach (5.A). Krajské kolo proběhlo 4. 11. 2022 v Pardubicích a Vojta zde obsadil krásné 8. místo z celkového počtu 48 soutěžících této kategorie. Blahopřejeme!

V kategorii B (druhý stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých SŠ) se do soutěže zapojilo 26368 řešitelů, z toho v Pardubickém kraji 1881. Na naší škole se základního kola zúčastnilo 25 žáků. Nejlepší výsledky dosáhli Filip Resler (8.A), Barbora Semerádová (8.B) a Duspivová Andrea (9.A), na postup do kola krajského to však nestačilo.

Jako poslední do soutěže zasáhli žáci 1. a 2. tříd (kategorie A1, A2). V těchto kategoriích A1 soutěžilo celkem 7719 dětí, v našem kraji 447 a na naší škole celkem 9 soutěžících. Na prvních 3 místech skončili Agáta Přibylová, Magdalena Pauková, Sofie Milićová a Jonáš Zedníček (všichni 2.A).

Přejeme všem soutěžícím mnoho úspěchů v dalších soutěžích.

Mgr. Gabriela Reslerová

 

Rozpočet příspěvkové organizace na rok 2023
Střednědobý výhled příspěvkové organizace na období 2024 -2025

rozpocet PO a strednedoby vyhledu

 

 

Bramborový den v 1. třídách

Jedna, dva, tři, čtyři, pět. Cos to Janku, cos to sněd?

„Víte, co Janek snědl? Přeci brambory pečený.“

Děti v 1. třídách to také vědí. Ve středu 2. listopadu jsme si udělali „Bramborový den“.

„Bylo, nebylo. Bylo jednou jedno království. Žil v něm bramborový král s paní královnou a princeznou Brambůrkou. Krásné království se proměnilo s příchodem podzimu. Všude bylo bláto a mokro.“ My však byli v teple. Počítali jsme brambory, s kamarády jsme hráli na sčítání a odčítání. Brambory také dostaly jména a my určovali jejich počáteční písmena. Co však nesmělo chybět byla výroba bramborových panáčků, zvířátek a záložek s bramborovými razítky.

„Koulela se koulela, takhle velká brambora.“

„Ptáte se kde? Přeci v tělocvičně.“ Hry a bramborová olympiáda završila náš den. Milou odměnou pro každého z nás byl diplom za skvělou bramborovou práci.

Za 1. třídy Jana Křenková

 

 

Světový den výživy

Každoročně je od roku 1981 ve více než 150 zemích světa připomínán 16. říjen jako Světový den výživy. Slaví se na základě rozhodnutí konference OSN pro výživu a zemědělství (FAO) z roku 1979, ve výroční den založení této organizace v roce 1945. Světový den výživy je věnován boji proti hladu v rozvojových zemích. Podle zdrojů OSN umírá denně hladem nebo na nemoci způsobené hladem 24 000 lidí, z toho tři čtvrtiny jsou děti mladší 5 let. Mnohé země, včetně České republiky, ale mají problém opačný. Je jím nadměrný příjem energie a obezita. Rozdíl je i v příčinách úmrtnosti. Oproti rozvojovým zemím jsou v ekonomicky vyspělých státech nejčastější příčinou úmrtí nemoci srdce a cév. Platí to i pro naši republiku, kde na tyto choroby umírá polovina populace, denně je to téměř 200 lidí. V České republice jsou i přes jistá zlepšení v posledních letech údaje o nemocnosti a úmrtnosti na srdečně-cévní onemocnění a o střední délce života stále méně příznivé než ve vyspělejších zemích. Jedním z důvodů jsou nevhodné stravovací zvyklosti (nadměrný energetický příjem, vysoká spotřeba nevhodných tuků, jednoduchých cukrů, soli a živočišných potravin a na druhé straně nízká spotřeba ovoce, zeleniny a ryb). Nevhodný způsob stravování spolu s nedostatkem pohybové aktivity může vést ke zvýšenému výskytu rizikových faktorů, mezi které patří obezita, vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu v krvi a onemocnění cukrovkou. Žáci V.A si tento den připomněli 17. 10. projektem, ve kterém si porovnali svůj jídelníček, zaměřili se na zdravé a nezdravé jídlo a nápoje. Na interaktivní tabuli srovnali potraviny na zdravé a nezdravé a možná si i trochu uvědomili, kolik nezdravého do sebe denně zbytečně „nacpou“.
Zkuste se i vy zamyslet, jestli si neprodloužit život něčím lepším…

Jana Kmentová

Copyright (c) ZŠ Dobrovského 630, Lanškroun. All rights reserved.