Úspěchy v krajském kole Festivalu vědy a techniky

V letošním krajském kole soutěže Festival vědy a techniky pro děti a mládež v Pardubickém kraji zanechali výraznou stopu opět žáci z Dobráku. Krajské kolo soutěže proběhlo 8. a 9. března v Pardubicích ve výstavním centru IDEON. Z naší školy z okresního kola postoupilo šest projektů, plus jeden společný s Gymnáziem Lanškroun.

A jak jsme letos dopadli?

Jana Šemberová s projektem „Průduchy" obdržela cenu děkana Přírodovědecké fakulty Univerzity v Hradci Králové. Jaromír Flídr s Luckou Flídrovou s projektem „Smart room" získali cenu Krajské hospodářské komory. Hlavní cenu - krátkodobou stáž ve Francii - získaly s projektem „Měření oxidu uhličitého v prostředí školy" Veronika Reslerová a Tereza Kmentová.

Všem zúčastněným žákům děkujeme za předvedené výkony a reprezentaci školy.

Mgr. P. Resler

 

Bücherwurm (Knihomol) 2018

Soutěž v předčítání se přiblížila! Letos se školního kola, které proběhlo ve středu 21. 03. 2018, zúčastnilo celkem šest žáků z 8. a 9. tříd. Jejich úkolem bylo přečíst krátký úryvek z německého textu (maximálně 5 min) s pokud možno co nejlepší výslovností a výrazným přednesem. To se nejlépe podařilo Natálii Mánkové z 9. B, která nás bude reprezentovat v dubnu ve finálovém kole v Pardubicích.

Přejeme hodně úspěchů.

I. Valentová

 

Projekt HOBIT podruhé

Po půl roce proběhla opět edukační hodina v rámci vzdělávacího programu HOBIT ve třídách IX.A a IX. B. Při této hodině se děti učí, jak poznat příznaky infarktu myokardu a mozkové mrtvice a jak v těchto případech poskytnout první pomoc, vlastně se vzdělávají v tom, jak zachránit lidský život.

Žáci obou tříd se vzdělávali již podruhé, což se odrazilo na jejich vysoké vstupní znalosti. IX.A si vedla o něco lépe. V prvním testu bylo správně 76% odpovědí, což je nadprůměrný výsledek. Po edukaci se dokázali ještě zlepšit na 82%, což je jeden z nejlepších výsledků, kterého se třídě v programu HOBIT podařilo dosáhnout. IX.B měla dobře 74% odpovědí, což je také výborný výsledek.

U IX.A došlo k navýšení znalostí ve srovnání s prvním testováním před půlrokem o 30%, u IX.B o 20%. Obě třídy byly tedy velmi úspěšné.

Daniela Krátká

 

 

Maškarní karneval

V pátek 9. 3. 2018 jsme uspořádali v prostorách školních družin maškarní karneval. Děti si před jarními prázdninami zasoutěžily v maskách, zatančily a společně vydováděly. Za splnění soutěží obdržela každá maska razítko do své kartičky. Na děti čekalo osm soutěží: slalom na papírových lyžích, žonglování s míčky, domino, dráha s jízdou na koni, lego, rovnání zápalek do krabičky, skoky v pytlích a podpis leváků obří tužkou. Po skončení maškarního karnevalu dostali všichni drobnou odměnu.

Vychovatelky ŠD

 

DOTACE42,3 MILIONŮ NA VÝSTAVBU „REGIONÁLNÍHO POLYTECHNICKÉHO CENTRA“NA ZŠ DOBROVSKÉHO

Město Lanškroun získalo dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu na projekt „Regionální polytechnické centrum“ v rámci výzvy č. 47 Infrastruktura základních škol. Žádost o dotaci zpracovala Základní škola, Dobrovského ulice ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Pardubického kraje, městem Lanškrounem a projektantem Antonínem Němcem. Celková cena projektu je ve výši 47 mil. Kč, z čehož získaná dotace činí 42,3 mil. Kč (90 %).

Cílem projektu je vybudování odborných učeben zaměřených na rozvoj polytechnicky a přírodovědně orientované výuky pro žáky základní školy za účelem zvýšení kvality vzdělávání ve vazbě na budoucí uplatnění na trhu práce v klíčových kompetencích přírodní vědy, technické a řemeslné obory a práce s digitálními technologiemi.

Město Lanškroun je městem s průmyslovou tradicí. Rozsahem průmyslu vzhledem k velikosti je unikátní i v celorepublikovém měřítku. Dlouhodobě však trpí nedostatkem technicky vzdělaných pracovníků, který již nyní nutí firmy investovat v jiných lokalitách. Z tohoto důvodu město Lanškroun ve spolupráci s firmami hledá řešení, jehož klíčovou součástí je právě centrum technického vzdělávání pro spádovou oblast Lanškrounsko. Zcela v souladu s prioritami státu, ministerstvem školství, průmyslu, iniciativou průmysl 4.0 a dalšími je klíčové podpořit technické vzdělávání již od základních škol a systematicky rozvíjet potenciál žáků od nejútlejšího věku.

Výstupem projektu se stane Regionální polytechnické centrum. Původní pavilon dílen bude zbourán a nahrazen stavbou novou. Tato nová budova bude mít tři patra s řadou nových odborných učeben. Celý komplex bude napojen na stávající budovu školy, čímž se zajistí i bezbariérovost. Objekt bude mít i samostatný vstup, který se využije pro vzdělávání ostatních škol, školek, veřejnosti i pro vzdělávání dospělých (bezbariérový vstup a výtah).

Členění jednotlivých prostor polytechnického centra bude následující:
1. nadzemní podlaží - 3 učebny:
• Dřevodílna (kapacita 20 žáků)
Žáci se zde naučí základy ručního obrábění dřeva, řezání a základy práce s univerzální stavebnicí pro strojní obrábění dřeva (soustruhy na dřevo).
• Zámečnická dílna (kapacita 20 žáků)
Dílna pro ruční obrábění kovů a plastů.
• Učebna keramiky (kapacita 12 žáků)

Tyto učebny budou využívány školou, v rámci spolupráce školami v regionu a veřejností. Škola bude využívat prostory pro výuku pracovních činností pro 1. a 2. stupeň. Učebny budou zpřístupněné i pro veřejnost, a to v rámci tematických bloků (cca 4 hodiny), které budou vedeny lektorem (pracovní dílny, přednášky).
Součástí 1. nadzemního podlaží bude také kabinety sloužící pedagogům k přípravě na vyučování, pomocná šatna a WC.

2. nadzemní podlaží - 3 učebny + 2 kabinety + 1 sklad:
• Učebna robotiky + programování (kapacita 16 žáků)
V učebně budou k dispozici stavebnice podporující kreativní tvorbu, vlastní stavbu robotů a programování vytvořených robotů.
• Učebna pro práci se stavebnicemi – mechanika, fyzika (kapacita 20 žáků)
Učebna bude vybavena stavebnice podporujícími kreativní tvorbu, stavebnice umožní sestavování dle plánků i vlastní sestavy.
• Učebna pro výuku základů mechaniky, konstrukčních činností a přírodovědných předmětů (kapacita 28 žáků)
Učebna bude vybavena stavebnice podporujícími kreativní tvorbu, stavebnice umožní sestavování dle plánků i vlastní sestavy. Učebna bude rovněž sloužit pro výuku přírodovědných předmětů, kde si žáci osvojí praktické pozorování a experimentování při výuce fyziky, chemie a přírodopisu.
Tyto učebny budou opět využívány školou, regionálními školami (v rámci spolupráce) a veřejností. Škola bude učebny využívat v rámci předmětů fyzika, chemie, přírodopis, technická výchova a v rámci kroužků.
Součástí 2. nadzemního podlaží budou také 3 kabinety sloužící pedagogům, WC a místnost pro vytápění.

3. nadzemní podlaží - 3 učebny:
• Učebna pro výuku pracovních činností dívek (rodinná výchova) - kapacita učebny 20 žáků.
• Učebna pro výuku pracovních činností dívek (kuchyňka) - kapacita učebny 12 žáků.
• Malá aula – kapacita 30 žáků.
V aule, která bude využívána příležitostně, bude možné konat přednášky týkající se převážně technických a přírodovědných předmětů. Dále zde budou probíhat speciální lektorské programy atd.

Mgr. Pavel Resler (zpracováno podle studie proveditelnosti projektu „Regionální polytechnické centrum“)

Copyright (c) ZŠ Dobrovského 630, Lanškroun. All rights reserved.