Myslíte si, že jsou naši páťáci v testování úspěšnější než před deseti lety?
Společnost Kalibro, která připravuje srovnávací testy od 90. let, nechala na sto základních školách v Česku páťáky zopakovat sadu testů, které byly zadány před deseti lety, aniž by na tuto skutečnost upozornila. První „podezření“ se objevilo, když jsem procházela jednotlivé testy a zadání testu z českého jazyka mi bylo povědomé. Ověřila jsem si, že tento test od Kalibra jsme na škole kdysi měli. Testování proběhlo v březnu pouze na státních školách a výsledky jsme obdrželi v červnu. Na Dobráku se do testování z českého jazyka, matematiky a anglického jazyka zapojila třída V.A a V.B (v současném školním roce třída VI.A a VI.B). V souhrnném přehledu uvádím pouze výsledky za celou školu, nikoli za jednotlivé třídy. A jak jsme dopadli?
Český jazyk
2017: škola – úspěšnost 62,8%
2007: škola – úspěšnost 58,8%
zlepšení 4%
ČR 2017 – úspěšnost 64,9% (republikové zlepšení 2,9%)
Žáci lépe zvládali úlohy vyžadující práci s textem.
Matematika
2017: škola – úspěšnost 47,8%
2007: škola – úspěšnost 43,4%
zlepšení 4,4%
ČR 2017 – úspěšnost 48,1% (republikové zlepšení 0,6%)
Žáci se zlepšili v práci s grafem nebo tabulkami, ke zhoršení došlo v jednoduchých počtech.
Anglický jazyk
2017: škola – úspěšnost 67,0%
2007: netestovali jsme
ČR 2017 – úspěšnost 69,1%
Pokud bych chtěla odpovědět na předcházející otázku, tak můžu jednoznačně říci, že jsme dopadli velmi dobře. Výsledky ukazují na stoupající úroveň vzdělávání našich žáků, na kvalitní práci pedagogů, kteří u žáků rozvíjejí mj. čtenářkou a matematickou gramotnost. Naši žákům je nabízena účast v celé řadě soutěží, ve kterých mohou uplatnit své schopnosti, nadání a zájem. Velkou roli hrají i podmínky, které žákům ke vzdělávání vytváříme, ať už to je příjemné klima ve třídách a škole, vybavení pomůckami, výukovými programy či interaktivními tabulemi ve všech třídách.
Výsledek určitě ovlivnilo i to, že testování se zúčastnily školy, které dlouhodobě sledují výsledky svých žáků. Kdyby toto testování bylo celoplošné, celková úspěšnost v České republice by byla určitě nižší vzhledem k tomu, že by byly zahrnuty i školy, které nedosahují tak dobrých výsledků.
D. Krátká, ředitelka školy