Předvánoční výlet na zámek do Potštejna

Letos zahajujeme advent s týdenním předstihem, ve čtvrtek 21. listopadu jsme byli na výletě v Potštejně. Měli jsme objednaný program Vánoční příběh, který mají na zdejším zámku dotažený už téměř k dokonalosti. Hned u vstupu se dětí ujme pastýřova žena a odvede je do zámku, kde už na ně čeká holčička Barunka. Ta se s maminkou a s tatínkem připravuje na Vánoce a děti se tak dozví, jak to kdysi ve světnici vypadalo, jak se lidé oblékali nebo jaké dodržovali vánoční zvyky. Barunka jde večer spát a zdá se jí sen, jak Marie s Josefem putovali z Nazaretu do Betléma, kde se jim narodil Ježíšek. Kromě Barunky děti provází zámkem i anděl a ukazuje jim cestu. V každé místnosti jsou další úžasné kulisy a děj se tak rychle posunuje – nemusí se měnit scéna na jevišti, stačí přejít do dalšího sálu. Prošli jsme lesem, byli jsme u pasáčka ovcí, v Nazaretu jsme si vyslechli zprávu o sčítání lidu. Jeskyní jsme se dostali na orientální tržiště, kde se prodávají například látky, koření, bylinky, košíky, koberce a dokonce i živí králíci. U třech králů to vonělo kadidlem, připojili se k nám na cestu do Betléma i se svými dary. Nakonec jsme doputovali konečně až k jesličkám, kde už Marie s Josefem chovali Ježíška, tak jsme mu zazpívali koledu. A honem do zámecké cukrárny na čaj a něco dobrého. S pastýřem jsme ještě putovali Pohádkovem a počítali schované anděly, s dcerkou Magdalénou jsme se podívali na namalovaný betlém. Na nádvoří se děti samozřejmě nejvíc těšily na vánoční nákupy. Ještě se proběhnout po zámeckém parku a už hurá domů.

Martina Látrová

 

 

 

DEN S OZOBOTY

Už jste někdy slyšeli slovo OZOBOT?
A víte, co to znamená?
My už to víme 
Ozobot je malý robot sledující okolní svět pomocí malých senzorů. Pro jeho řízení vám stačí bílý papír, černý, červený, modrý a zelený fix, logické myšlení a kreativita.
Díky nadaci MICROTE:LA jsme se s ním dnes v našem novém regionálním polytechnickém centru seznámili i my.
Vyzkoušeli jsme si Ozobota řídit barevnými kódy, vytvořit a projet robotí dráhu, křižovatku, otáčet se, skočit, zrychlit, zpomalit, dodržovat povolenou rychlost, udělat piruetu, zatočit se jako tornádo nebo jet cikcak…
A jak se nám to všem líbilo?
„Hezký zážitek, jestli to půjde, tak si ho koupím!“
„Bylo to dobrý, mám rád elektroniku a baví mě to, dávám tomu 10 000 000 z 10!“
„Bylo to super, naučili jsme se hodně věcí o robotovi Ozobotovi.“
„Ozobot je malý ale šikovný robůtek, má v sobě kolečka, minipočítač, snímač barev. Moc se mi to líbilo… až tak, že ho chci k Vánocům! Naučil jsem se programovat s barvami.“
„Překvapil mě, jak je malý a chytrý. Budu si ho přát k Vánocům!“
„Každopádně si ho koupím, jako většina třídy.“
„Byli jsme v polytechnickém centru a programovali jsme roboty. Náš Ozobot se jmenoval Třpytík, protože se trochu třpytil. Bylo to strašně super. Rozhodně bych si to zopakovala a za mě 10 z 10!“
„Na Ozobotovi se mi líbí, že se dokáže orientovat. Na dnu s robotem se mi líbilo, že si každý mohl vymyslet svoji vlastní dráhu. Za mě 10 z 10 bodů. Určitě bych ho chtěla mít doma, určitě si ho budu přát od Ježíška. Je to super hračka a hrozně se mi líbí.“
Děkujeme panu učiteli Reslerovi, že jsme se mohli zúčastnit akce Meet and Code v rámci celoevropského programu TECH Soup pořádaným Sdružením VIA .

Žáci V. A

 

 

 

Sportovní olympiáda v Polsku

V úterý 5. listopadu 2019 se žáci V. A a V. B zúčastnili česko-polského sportovního klání v Dzierzoniówe. O jejich zážitky se s Vámi chceme podělit:
„Jednoho krásnýho školního dne se jelo do Polska.“
„Píp, píp, píp, píp zvoní budík. No dobře, už vstávám… Ááááá…zívnutí… O 45 minut později: Ahoj! Jak se máš? Čus! Jééé, autobus!“
„Nastoupili jsme a tentokrát jsme nemuseli na nikoho čekat. V autobusu byla velká sranda. Někdo si pouštěl písničky, někdo filmy, někdo si povídal.“
„Přijeli jsme tam v 9:30 h. Pak se závodníci převlíkli a šli se rozcvičit.“
„Vzali jsme si věci na fandění, šli jsme fandit a sportovci zase sportovat.“
„Když jsme přišli do tělocvičny, tak (aspoň já) jsem si v duchu řekla: To je tak hezké! Po asi patnácti minutách se začalo závodit.“
„No a začaly soutěže. Nějaké vyhráli oni a některé my, bylo to vyrovnaný.“
„Dobráci se rvali jak lvi, ale Poláci taky.“
„Byly tam lehké i těžké disciplíny. Všichni fandili.“
„Díky našemu velkému fandění jsme dostali plusové body.“
„My jsme je podporovali jako praví fanoušci. Někteří jsme si vyřvali hlasivky. Bylo dobré, že tam jeden pan učitel pustil Makarenu, tak jsme si i zatancovali.“
„Nakonec to skončilo remízou.“
„Pak oba týmy dostaly pohár a medaile. Pak se závodníci šli převlíknout.“
„Pohár byl zlato-stříbrný.“
„No a potom jsme šli s polskými dětmi do města a koupili si nějaké sladkůstky. A z města jsme odešli společně na hřiště. Snažili jsme se si s Poláky povídat a pak i na tom hřišti jsme si povídali.“
„Hřiště bylo obrovské a zábavné. Nejlepší byly trampolíny. Ale celé hřiště bylo super.“
„Po hřišti jsme šli na oběd. Byla polívka, která byla docela dobrá a k hlavnímu jídlu byl nějaký karbanátek s bramborama a salát.“
„Po obědě jsme dostali svačiny a pití na cestu.“
„Nejdřív jsme si mysleli, že jsou Poláci namachrovaný, ale když jsme se seznámili, tak bylo vidět, že to jsou fajn holčiny (i kluci), ale pak jsme museli odjet.“
„Nasedli jsme do autobusu a jeli rovnou domů.“
„Pomalu, ale jistě jsme se blížili k Lanškrounu. V cca 17:58 jsem doma a jdu spát…zítra je taky den…“
A jaké je závěrečné hodnocení celého dne?
„Zábavný, vtipný, dobrý.“
„Bylo to zábavný a byl to dobrej zážitek a líbilo se mi to. Ale polívka mi moc nechutnala.“
„Líbilo se mi to, moc mě bavilo fandit.“
„Cesta byla super. Závody mě bavily, hlavně na hřišti. Výletu dávám 5 z 5.“
„Bylo to tam super, hlavně to hřiště. A to fandění to taky bylo super!“
„Závody jsem si užila. A Polsko bylo hezké. (Ale závody namáhavé.)“

MAKOŠ a děti z V. A a V. B.

 

 

 

Plavecká liga - 1. kolo

V úterý 12. 11. 2019 jsme se vydali na první kolo plavecké ligy v Rychnově nad Kněžnou.
V „naší“ cukrárně jsme si dali teplý čaj i něco dobrého na zub a pokračovali směrem k bazénu.
Za 8. třídu plavala Terka Kmentová, Janča Zapletalová, Ted Dostál a Filip Jurča. V devět hodin bylo odstartováno první kolo štafet. O přestávce organizátor opět vložil soutěž, tentokrát každé družstvo vybralo jednoho zástupce, u nás Janču, a ten musel absolvovat ve vodním válci vyznačenou trat v co nejkratším čase. Pak následovala druhá rozplavba a volná zábava, sauna, vířivka… V 11.30 nastalo celkové vyhlášení a my s napětím čekali na výsledky. Naši  plavci skončili na krásném druhém místě s časem  2:36,66.
Blahopřejeme a už se těšíme na další kolo, které proběhne 11. prosince.

E. Jurčová

 

 

 

Abeceda peněz pro 4. třídy

Naše škola se letos zapojila do vzdělávacího programu Abeceda peněz, kde hlavním úkolem žáků je zrealizovat vlastní podnikatelský plán, respektive vybudovat vlastní firmu. Cílem je společně získat zisk, který si následně užijí, popřípadě věnují na dobrou věc.
Ve čtvrtek 14. 11. do školy zavítali zkušení lektoři z České spořitelny a seznámili žáky s celým projektem. Edukační hodina byla zaměřená na hodnotu peněz.  Žáci měli možnost se podívat jak na mince a bankovky České koruny, tak i na měnu jiných států (např.: libra, dolar). Žáci byli rozděleni do skupin a za pomocí kartiček odpovídali v kvízu na otázky týkajících se pojmů k základům finanční gramotnosti (např.: výdaje, příjmy, rozpočet, půjčka, spoření, účet, platební karta atd.). Nakonec byl žákům předán finanční dar ve výši 3000 Kč jako počáteční kapitál. Zvolení zástupci podepsali smlouvu a převzali peníze.
V pátek 15. 11. se žáci vydali na exkurzi na pobočku České spořitelny v Lanškrouně. Ve skupinách pracovali s jednotlivými zaměstnanci pobočky a seznámili se s prostory banky. Byla jim ukázána práce s bankomatem, počitadlem mincí i bankovek, nahlédli do trezoru a i skládali puzzle z bankovek.
Nyní žáci mají za úkol vymyslet název firmy, logo, zvolit si ředitele a především stanovit cíl, kterého chtějí v projektu dosáhnout. Pod vedením třídních učitelek bude celý projekt trvat 3 měsíce, žáci budou propagovat vlastní firmu, kterou posléze představí na jarmarku na pobočce České spořitelny v Lanškouně.

Mgr. Kateřina Krudencová a Zdeňka Štorková, tř. učitelky

 

 

Copyright (c) ZŠ Dobrovského 630, Lanškroun. All rights reserved.